2012. március 30., péntek

Leander - Szívidomár (2012, Sony)

Régóta követem tisztes távolból a Leander zenekart. A Köteles Leander egyszemélyes projektjeként indult, majd a Nevermore/ex-Remembering The Steel/Vulgar Display Of Cover-gitáros Vörös "Mowgli" Attila csatlakozásával duóvá bővült zenekar híre rohamosan terjedt, eleinte főként a Youtube-ra feltett nótáknak, később már elementáris erejű fellépéseik révén is. Az egyik bulihoz nekem is volt szerencsém, és bár annyira nem vettek le a lábamról, mint amekkora hype időközben kialakult köröttük, el kellett ismernem, hogy megvan a tűz bennük, Leander képes az ujja köré csavarni akármilyen méretű tömeget, Budai Béla dobos meg egy állat, de a legjobb értelemben! Hihetetlen témákat ütött le, a backstage-ben Rékasi Attival az állunk csattant a padlón. Egy szó mint száz, valamennyire vártam az új lemezüket, mégsem terveztem kritikát írni róla, így hát tegnap, mikor Lili, aki köztudottan Leander-fan, megkérdezte, miért nem írok kritikát a Szívidomárról, visszakérdeztem: miért nem írsz te? Nagyon belelkesült az ötlettől, és alig egy nap alatt el is készült a recenzióval. Szerintem nagyon jó lett, így mi sem természetesebb annál, mint hogy helyet kap az oldalon. Íme tehát, az első vendégszerzős kritika - check it out!


Köszönöm szépen BB-től a felkérést a lemezkritika megírására. A Sony Music által nemrég megjelentett új Leander albumot fogom bemutatni, ami a Szívidomár nevet viseli. Elfogultságom ellenére is próbálok valamilyen szinten objektív maradni, bár nem tudom, hogy mennyire leszek ebben sikeres.
A grafikát Borbás Róbert (Grindesign) készítette. A borítón és a belül lévő képeken is feltűnik a Mindent Látó Szem, valamint itt is látszik a magyaros stílus (matyós motívumok) is. 
Szóval, ahogy említettem, a lemez még egy hetes sincs, március 24-én a Kék Yukban tartott koncerten volt a release, a webshopokból pedig 26-a óta lehet kapni. 13 + 1 szám van rajta, most ezeket fogom részletesebben bemutatni.

A tracklist a következő:

  1. MMXII.
  2. 8. FőBűn
  3. Viharom Tavaszom
  4. Szívidomár
  5. Csak Te
  6. Szomorú Vasárnap
  7. Az Ördög Naplója
  8. Ghost Away
  9. Reborn
  10. Diamond And Coal
  11. Két Világ Közt
  12. Ma Reggel
  13. Bennem
  14. Bad Romance


A fentebb említett MMXII. cím az intróra vonatkozik (ezt jelöli a +1), ami egy zongora- és gitártémák, valamint egy-két hangeffekt által létrejövő, kicsit horrorisztikus, figyelem- és feszültséggerjesztő hatású másfél perces szösszenet, amit máris egy néhány hete közzétett, 'új' szám követ egy igen erős (számomra kissé Panterás jellegű) gitártémával.
Az ez utáni Viharom Tavaszom az egyik legnagyobb kedvencem, annak ellenére, hogy alapból utálom a hegedű hangját, a szám kezdetén mégis a hideg is képes kirázni tőle. Meg kell ugyanakkor jegyeznem, hogy az 'eredetihez' képest a gitárok hangja sokkal telítettebb számomra, amikor először végighallgattam, konkrétan majdnem összeszartam magamat, annyira jó volt. A lemez címadó dalához érkeztünk, ahol a riffekben a felhangok tisztán és hallhatóan kijönnek, valamint a clean részeknél lévő effekt (fogalmam nincs, hogy mi a neve) - saját szavaimmal élve és az embereket kikészítve - nagyon cuki.
Az ötödik szám, amely a Csak Te nevet viseli a legrégebbi (és talán legismertebb), amely eleinte megalapozta Leander Youtube-on folytatott tevékenykedésének ismertségét, majd felcsendül az öngyilkosok dalának zongoraszólama, amit sokan ismerhetnek már régebbről, mivel a Szomorú Vasárnap egy több, mint száz nyelven előadott világsiker volt még anno a múlt században. Ezután a feldolgozásokat kicsit másképpen megközelítő Madárka, madárka népdal csendül fel, majd egy wah effekttel ellátott gitárriff követi Az Ördög Naplója című számban.
A Ghost Awayről még röviden is annyit tudok mondani, hogy a koncertélmények és a tabulatúra ismeretében is óriási élmény volt teljes felstúdiózott valójában végighallgatni a dalt, egyszerűen tökéletes lett. A kilencedik szám pedig szintén nagy kedvencem, a Reborn, amiben nekem a basszus kicsit kevés, főleg az első refrén utáni breakdown-ban zavaró, mivel a disszonanciát az játszotta rá, így pedig elveszett.
Következik a Diamond and Coal a számomra 'igazi' közzétett Leander számok sorának első megszakítása, mivel már nem éreztem benne akkora lökést, amit a többi szám által tapasztalhattam. Szintén ilyen a Két Világ Közt is, ami igazából akusztikus számnak tökéletes, de ennek sincs nagy ereje.
A következő két szám az, ami ténylegesen új, a Ma Reggel és a Bennem. Az előbbi kezdetén különleges hangzást biztosító delay-jel ellátott gitár csendül fel, majd egy számomra kissé a Bullet For My Valentine egyik számára, a 10 Years Today-re hasonlító riffek kezdődnek, utána pedig újra az igazán Leanderes stílusú témák következnek. Az óriási izgalommal várt Bennem című szám máris egy breakdown-nal kezdődik, majd jön a lazább, dallamosabb rész a zongorával, és végül négy perc ötvenhat másodpercnél elkezdődik a Jeff Loomis által írott vendégszóló, ami letépi a hallgató arcát is.
Végül az utolsó számot pedig szerintem senkinek nem kell különösebben jellemeznem, mivel nem más, mint a híres Magyar Tánccal ellátott Lady Gaga feldolgozás, a Bad Romance.

Összegezve az egészet, szerintem a lemez igazán erős és jó lett, bár ez nem meglepő. Még egyszer köszönöm a felkérést, valamint azt, hogy elolvastátok! :)

10

Lili

4 megjegyzés:

  1. kb. BB felvezetojevel ertek egyet, amiota Voros Atti meloja is benne van a bandaba azota kovettem oket, csodalkoztam kb. en is a nepszerusegukon, mint BB, de na, usse kavics, tavalyi pecsi rockmaratonon lattam oket eloben, valahogy semmi extrat nem tapasztaltam, nem jott a katarzis, lehet mert az elozmenyek alapjan tul nagyok voltak az elvarasaim vagy fene tudja...aztan kijott a lemez, meghallgattam egyszer, ketszer, meg nehanyszor hatha tobb ido kell, hogy beerjen, de nem, velem van a baj ez mar tuti, nem leszek Leander fan :)...pedig a dobos tenyleg allat, Maugli is profin kezeli a hangszeret, a tobbi meg valahogy elsiklik mellettem eloben es lemezen egyarant...10-est picit tulzasnak erzem, vagy na, nemtudom mi itt a pontozasi rendszer :)

    VálaszTörlés
  2. A pontozási rendszer szubjektív... :) Nincs rendszer, nincs szabály - ahogy a recenzió írója érzi, aszerint pontoz :)

    VálaszTörlés